Szeretettel köszöntelek a Informatika- és Médiatörténeti Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Informatika- és Médiatörténeti Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Informatika- és Médiatörténeti Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Informatika- és Médiatörténeti Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Informatika- és Médiatörténeti Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Informatika- és Médiatörténeti Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Informatika- és Médiatörténeti Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Informatika- és Médiatörténeti Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A számítógépek históriája
Az emberiség aziránti törekvése, hogy a számításait leegyszerűsítse, azzal egyidős, hogy ezekre a számításokra
egyáltalán szükség lett.
Az, hogy az ókorban létezett csillagászat, hajókat építettek, és az akkor épült építmények statikailag
fennmaradtak, tervezést igényelt, a tervezés magasfokú matematikai ismereteket használt.
1901-ben görög gyöngyhalászok találtak rá egy római kori leletre, amit Antikythera-mechanizmusnak neveztek el a szigetről, amelynek vizeiben nyugodott. Megerősítést nyert, hogy a bonyolult mechanikus szerkezet egyfajta analóg számítógépnek tekinthető, amit csillagászati célokra használtak, Ki lehetett számolni vele a naprendszer egyes ciklusait, és valószínűleg képes volt csillagászati előrejelzésre is.
Amikor az ujjon való számolás már nem vált be, mert tizenegy birka
jött haza a legelőről, az abakusz segített, aminek többféle változata
volt ismert az ókori világ széltében. Az abakuszhoz nem kell tudni
írni-olvasni, és az általunk ismert “klasszikus hatpálcás”-on
egymillióig el lehet számolni.
A XV. században Leonardo Da Vinci “feltalált” már mechanikus
számológépet. Az idézőjelet később megmagyarázom. A fordulópontot a
gépek tervezésében a logaritmus felfedezése jelentette. Ez összeadásra
és kivonásra egyszerűsítette a szorzást és az osztást, és az első
segédeszközök, a logaritmus táblák ezzel együtt készültek.
John Napier (1550-1617)
skót tudós nemcsak logaritmus táblát készített hanem a számoknak
külön-külön pálcákat fabrikált, azokra sorban a többszöröseiket vésve,
s így saját magának egy gyors segédeszközt készített a számításaihoz,
nem is sejtve, hogy munkásságával az első – négy alapműveletet végző –
számológép alapjait adta. Ez a gép 1623-ban készült, és Wilhelm
Schikard (1592-1635) munkája volt. Sajnos nem maradt eredeti példány,
de Kepler vázlata alapján 1960-ban működő modellt készítettek..
A kor másik találmánya egyszerűbb volt, de épp az egyszerűsége vitte
sikerre 350 éven keresztül. Ez a találmány pedig a logarléc volt, amit
1622-ben William Oughtred (1574-1664) készített el.
Blaise Pascal francia filozófus 1642-ben Schikardtól függetlenül
készített egy összeadógépet, amely ugyan egyszerűbb volt Schikard
gépénél, de az alapját adta a Leibniz által elkészített négy
alapműveletet végző számológépnek, ami már bordástengelyt használt a
fogaskerekek közt. Ez a mechanikus “számítógép” volt az, ami 140 éven
keresztül alapjaiban nem változott, folyamatosan megpróbálták
megbízhatóbbá tenni, de a bordástengely, és a működési elv állandó
maradt. A finommechanika, és a sorozatgyártás nem volt a korra igazán
jellemző, és ezek nem voltak egyszerű szerkezetek, nem is terjedtek el
igazán. A Charles- Xavier Thomas de Colmar (1785-1870) által készített
Arithrométre nevű gépből 1820-tól 1850-ig 1500 darab készült.
És eközben elkészültek az első programozott vezérlések. Megjelentek az
automata zenegépek, amikben tüskés henger adta a programot, a zenélő
dobozok, és automatizálták a szövést, amihez hosszabb program kellett,
mint amit egy tüskés henger el tudott látni, hacsak nem egy hatalmas
hengerről beszélünk. 1690 körül már létezett olyan automata szövőszék,
amin a minta készítéséhez szükséges program vászoncsíkra ragasztott
fadarabok adták a vezérlést, 1725 körül a lyoni selyemszövő-üzemekben
lyuggatott papírcsíkok hordozták a programot, majd ezt 1910-től Joseph
Marie Jacquard (1752-1834) tökéletesítette. A programot láncra fűzött
fából készült lyukkártyák sora hordozta.
Az
1792-ben született Charles Babbage 1820 körül tervezett egy
differenciagép nevű szerkezetet, ami logaritmustáblázatok készítésére
volt hivatva. A gép 20 jegyű számokkal dolgozott a tervek szerint, és a
digitalis számológépek alapjait adta az az elv, hogy a függvényértékek
sorozatának kiszámítását azok közti különbségek összeadására vezeti
vissza. A gép használta a hatodik rendű differenciákat is, egyetlen
hibája az volt, hogy a gyártása ütközött korlátokba. A tervezett
előállítási ára több volt, mint 17 gőzmozdonyé, ezért cask
egyszerűsített változatát készítették el. Az 1991-ben Babbage rajzai
alapján elkészített – ugyancsak egyszerűsített változat korszerű
anyagokból készült, mégis tekintélyes méretekkel rendelkezett, 340 x 50
x 210 cm volt a mérete, és 4000 alkatrészből állt, viszont hibátlanul
működött.
A másik találmány ennél monumentálisabb – a feltaláló
haláláig dolgozott rajta – az analitikus gép. Adatbeviteli és
eredmény-kiviteli egységből, számolóműből és részeredménytárolóból
állt. A gép képes volt lyukkártyákról beolvasni az információkat,
tudott utasításokat és adatokat tárolni, matematikai műveleteket
végrehajtani és adatokat kinyomtatni. Lyukkártyák vezérelték a
számítási folyamatokat is. Megjelent a feltételes vezérlésátadás: egy
szám előjelének függvényében a gép kétféleképpen folytatta működését. A
tárolómű 200 részeredmény tárolására volt alkalmas. Egy futballpálya
területét foglalta el, és öt gőzgép hajtotta. Nem, igazatok van, ez a
gép sem készült el a valóságban, de ez volt a digitalis számítógép
valódi őse.
Részlet Kovács Győző Válogatott kalandozásaim informatikában c. könyvéből.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!